Skip to content

Maailma muuttuu ja energia-ala sen mukana

Julkaistu

Kategoriat

Menneisyyteen ei voi takertua, vaan energia-alan yritysten on pysyttävä muutoksen mukana.  Kuluttajien elämäntavat muuttuvat tulevaisuudessa merkittävästi, mikä asettaa haasteita mutta samalla myös suuria mahdollisuuksia energia-alalle.

Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n energia-alan luottamusmiesseminaarissa toukokuun alussa puhuneen Mäntsälän Sähkö Oy:n toimitusjohtaja Esa Muukan mielestä Euroopan unionin energiapolitiikka on epäonnistunut. Euroopan ongelmana on kallis uusiutuvan energian ylikapasiteetti sähköntuotannossa.  

Muukka muistuttaa, että investoinnit Euroopassa ovat heikentyneet. Syynä tähän ovat hänen mielestä epävarmuus tulevaisuuden energiasta sekä ilmastomuutospolitiikan liian laajat perusraamit.

– Nykyisillä sähköntuotannon kustannuksilla ja sähkön markkinahinnoilla ei voida perustella uuden sukupolven investointeja. Samanaikaisesti uusiutuvia energialähteitä kuitenkin ylituetaan. 

Kuvateksti: Muuttuva maailma asettaa haasteita energia-alan yrityksille, sanoo Mäntsälän Sähkön toimitusjohtaja Esa Muukka

Huomio asiakkaisiin

Euroopassa menestyvät yritykset ovat huolissaan asiakassuuntautuneisuudesta, muutoksenhallinnasta sekä osaavan henkilökunnan rekrytoinnista. Yritykset tunnistavat sen, että maailma muuttuu kuluttajakäyttäytymisen kautta. Tämä tarkoittaa valtavaa muutosta myös energia-alalle. Suomalaiset energiayhtiöt ovat sen sijaan kiinnostuneempia tekniikan kehittämisestä. Muukan mielestä yritysten pitäisi kohdistaa enemmän mielenkiintoa tulevaisuuden rekrytointeihin, asiakkaisiin sekä muutoksen hallintaan.

Muukka epäilee, että muutosvoima ei kuitenkaan tule energia-alan sisältä vaan ulkopuolelta. Asiakkaat päättävät, mihin rahansa pistävät, miten paljon ja millaista energiaa he haluavat lopulta käyttää.  

Energia-alan yritysten tämänhetkisillä tuotteilla, palveluilla ja osaamisella nykyisen kaltaisen liikevaihdon tai -voiton tekeminen ei Muukan mielestä ole mahdollista tulevaisuudessa.  

¬ Yritysten pitää olla proaktiivisempia ja askeleen edellä kilpailijoitaan, jos mielivät pärjätä tulevaisuuden markkinoilla.

Teksti ja kuva: Päivi-Maria Isokääntä

Uutiset ja tiedotteet

Asiointipalvelu