Skip to content

YTN: Verkkokauppa on keskeinen menestystekijä tulevaisuudessa

Julkaistu

Kategoriat
Avainsanat

Kotimaiset kaupan alan yritykset ovat panostaneet verkkokauppaan varovaisesti verrattuna ulkomaisiin yrityksiin. Samaan aikaan suomalaiset kuluttajat ostavat kiihtyvään tahtiin tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista. Kaupan alan ylempien toimihenkilöiden mielestä verkkokauppa on keskeisessä asemassa kaupan kilpailukyvyn kohentamisessa.

– Logistiikan lisäksi verkkokauppa tarvitsee asiantuntijuutta  erityisesti teknisten ratkaisujen kehittämiseen sekä myynti- ja markkinointitehtäviin, sanoo Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n puheenjohtaja Pertti Porokari.  – Meillä on jo korkeaa tietoteknistä osaamista, mikä mahdollistaa uusien innovaatioiden tekemisen myös kaupan toimialalla verkkokaupan parissa, huomauttaa Porokari.

Hankintojen tekeminen verkkokaupan kautta on kasvanut viime vuosina, sillä kuluttajat haluavat ruuan ja muut kulutustavarat nopeasti ja itseään lähelle. Verkkokauppa avaa YTN:n mielestä uusia menestymisen mahdollisuuksia kaupoille niin sisämarkkinoilla kuin kansainvälisestikin. Verkkokaupan ansiosta kuluttajat saavat lisää vapaa-aikaa, kun työpäivien jälkeen aikaa ei tarvitse kuluttaa kaupoissa asioidessa. Kun fyysiset käynnit kaupoissa vähenevät, on sillä vääjäämättä vaikutusta myös työtehtäviin toimialan sisällä.

– Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti ja sen myötä verkkokauppa saa nykyistä suuremman roolin nuorten ikäluokkien sekä ruuhkavuosia elävien keskuudessa, YTN:n kaupan alan toiminnasta vastaava Ville-Veikko Rantamaula arvioi. – Verkkokauppa tuo mukanaan myös uusia työpaikkoja ja -tehtäviä, eikä sen kehittämistä tule jarruttaa, Rantamaula summaa.

Lisätiedot:
Pertti Porokari, puheenjohtaja
p. 040-583 3476

Ville-Veikko Rantamaula, kaupan alan vastaava
p. 040-832 6682

 

Uutiset ja tiedotteet

Asiointipalvelu