Skip to content

Blogi: Näillä vinkeillä onnistut etätöissä

Kuva: Daria Nepriakhina, Unsplash

Hyödynnä vinkit etätyöhön: Miten keskityn ja raivaan häiriötekijät pois? Miten ajatukseni lähtee lentoon ja voin parantaa hyvinvointiani?

Keskittymistekniikka kukistaa häiriötekijät

Aivotutkimuksessa on selvitetty, miten ihminen keskittyy ja pysyy tuottavana. Tiukkaa keskittymistä vaativia tehtäviä ei voi tehdä intensiivisesti monta tuntia putkeen, vaan ihminen kaipaa tauotusta.

Erilaiset keskittymistekniikat sopivat hyvin etätöihin: kun muut häiriötekijät on eliminoitu, on helppo keskittyä. Kokeile vaikka tomaattitekniikkaa:

Aseta työtehtävällesi aikaraja, joka voi olla 25 minuuttia. Pidä tämän jälkeen muutaman minuutin tauko. Tee muutama jakso putkeen ja pidä sitten pidempi tauko.

Vaella ja innovoi etätöissä

Töiden jaksottaminen tuo alhaisen intensiteetin hetkiä, jolloin ajatus vaeltelee vapaammin ja työnteko ei ole niin keskittynyttä. Nämä hetket ovat juuri niitä, joissa aivot toimivat joustavimmin ja pystyvät yhdistelemään saamaansa tietoa ennakkoluulottomasti – siis innovoimaan. Tällaisia hetkiä syntyy etätöissä ja usein juuri niinä ”tyhjinä” hetkinä konttorilla, kun vaellamme kahvipannun ääreen juttelemaan niitä näitä työtovereidemme kanssa.

Vinkkini sinulle: Kehitä oma keinosi vaeltaa etätöissä. Mikä on juuri sinulle sopiva tapa?

Työajan uusi jaksotus tuo hyvinvointia

Etäpäivinä on myös usein helpompi yhdistää päivään vaikkapa liikuntaa tai hoitaa asioitaan työpäivän lomassa. Kun työmatkoihin käytetty aika poistuu, jää työntekijöille enemmän vapaa-aikaa. Myös työn yhdistäminen muuhun elämään helpottuu. Aikaa jää enemmän esimerkiksi perheen kanssa olemiseen, ikääntyneiden sukulaisten hoitamiseen tai kansalaisopiston kokkikursseille osallistumiseen.

Työajan uusi jaksotus tuo myös uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Kun olemme enemmän kotikulmillamme myös päiväsaikaan, syntyy lisää tilausta vaikkapa keskellä päivää järjestettäville liikuntatunneille – etänä tai livenä.

Vinkkini sinulle: Mieti, miten uusi tapa yhdistää työtä ja vapaa-aikaa tuo sinulle hyvinvointia? Voisitko näillä vinkeillä löytää jonkin uuden, kiinnostavan harrastuksen?

 

4 vinkkiä etätyöhön ja hyvinvointiin:

  1. Tilaa taukojumppamuistutus.
  2. Tauota työntekosi pomodoro-ajastimella: 25 minuuttia keskittymistä ja 5 minuuttia taukoa. Tässä ajassa ehdit haahuilla, käydä vessassa ja tehdä muutaman taukojumppaliikkeen.
  3. Hanki langattomat kuulokkeet ja liiku palaverin aikana.
  4. Pidä kävelykokouksia. Muista ladata kännykkä, ettei se hyydy pakkasessa. 😀

 

Lue myös:

 

Kirjoittaja:

Katariina Styrman
järjestöpäällikkö, YTN

Uutiset ja tiedotteet