Fuusion on vahvistettava kotimaista terästeollisuutta, ei kurjistettava
Julkaistu
Kategoriat
Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n puheenjohtaja Pertti Porokari perää suomalaisen työn ja osaamisen turvaamista Rautaruukin ja ruotsalaisen teräsjätti SSAB.n fuusiossa. Avainasemassa on valtion omistamien yhtiöiden omistuksista vastaava Solidium, josta tulee osakemäärällä mitattuna yhtiön suurin omistaja.
– Parhaimmillaan yrityskaupat vahvistavat suomalaisen teollisuuden asemaa, mutta valitettavan usein niillä paikataan aikaisempia strategisia virheitä ja yritysjohdon osaamattomuutta. Nopeaa kasvua on haettu maailmalta epärealistisin odotuksin sen sijaan, että olisi vahvistettu omaa osaamista ja kehitetty yrityksen tuotevalikoimaa, Porokari sanoo.
Hänen mukaansa yritysjärjestelyjen lopputuloksena määräysvalta valuu pois Suomesta ja yritys vähentää täältä toimintoja ja työpaikkoja, mikä pitkällä aikajänteellä rapauttaa suomalaisten osaamista ja yritysjohtajien peräänkuuluttamaa kotimaista kilpailukykyä.
– Monessa tapauksessa valtio on ollut fuusioissa mukana merkittävänä omistajana. Solidiumin on omalta osaltaan huolehdittava siitä, että Rautaruukin tapauksessa Suomi ja suomalaiset pärjäävät, esimerkiksi etteivät kaavaillut noin 900 työntekijän vähennykset osu vain Pohjanlahden tälle puolelle, kun irtisanominen on Suomessa hyvin halpaa, käytännössä ilmaista.
Rautaruukilla on Suomessa noin 8 700 työntekijää. Yritys on kyntänyt viime vuodet syvällä, joten yritysjärjestelyn uskotaan omalta osaltaan turvaavan suomalaisen terästeollisuuden jatkon. Isolla pohjoismaisella toimijalla on paremmat mahdollisuudet menestyä kovassa kansainvälisessä kilpailussa kuin kahdella pienellä, mutta Porokarin mukaan se edellyttää uudelta yhtiöltä oikeita strategisia valintoja.
– Ennusmerkit eivät kaikilta osin ole hyvät. SSAB:n toimitusjohtajan mukaan fuusiossa syntyy joustavuutta, kustannustehokkuutta ja tuotevalikoiman vahvistumista, tässä järjestyksessä. Järjestys on väärä. Joustavuus ja kustannustehokkuus haetaan yleensä henkilöstön selkänahasta. Uudessa yhtiössä kasvua ja menestystä on syytä ensisijaisesti hakea vahvistamalla tuotevalikoimaa, Porokari toteaa.