Skip to content

Palkka ja joustava etätyö edistäisivät työhyvinvointia vakuutusalalla

Julkaistu

Kategoriat
Avainsanat

Palkka ja joustava etätyö olivat selkeä kärkikaksikko, kun vakuutusalalla työskenteleviltä YTN-liittojen jäseniltä kysyttiin, mihin asioihin panostamalla työnantaja voisi parhaiten edistää työhyvinvointia.

Kun talous sakkaa, rahan merkitys kasvaa

Eniten kannatusta sai palkka ja palkitseminen. Hintojen ja korkojen nousu on vaikuttanut työntekijöiden toimeentuloon. Talouden ja työllisyyden kannalta epävakaina aikoina palkan merkitys yleensä korostuu.

Joustava etätyö sujuvoittaa arkea

Monessa vakuutusyhtiössä on määritelty viikoittainen toimistopäivien määrä. Toimisto- ja etäpäivien sopiva suhde hakee kuitenkin vielä paikkaansa. Kyselyssä selvisi, että joustavia etätyökäytäntöjä pidetään tärkeänä. Niiden avulla työn ja muun elämän yhteensovittaminen helpottuu.

Hyvä johtaminen ja sopiva työmäärä – ikuisuushaasteet

Vastaajien mukaan hyvinvointia edistävät lisäksi hyvä esihenkilötyö, riittävä resursointi ja työmäärän tasainen jakautuminen. Monelta työpaikalta kuuluu viestiä kiireestä ja suuresta työmäärästä.

Sopimusalavastaava Julia Lauren muistuttaa, että liukuvaa työaikaa ei pidä sekoittaa erikseen sovittavaan ylityöhön.

”Jos töitä on ajoittain niin paljon, ettei niitä ennätä hoitaa säännöllisen työajan puitteissa, kannattaa esihenkilön kanssa keskustella ylityön tarpeesta. Jos töitä on jatkuvasti liikaa, on hyvä miettiä esihenkilön kanssa toimenkuvan oikeaa mitoitusta”, Lauren neuvoo.

Motivaatiota osaamisen kehittämisestä

Mahdollisuus kehittää osaamistaan koettiin hyvinvointia edistäväksi tekijäksi. Se lisää työmotivaatiota ja kokemusta työn merkityksellisyydestä. Osaamisen kehittäminen pitää työntekijän kiinnostuneena työstään, mikä lisää työn imua ja voi vähentää työuupumuksen riskiä.

Lauren uskoo, että osaamisen kehittämiseen panostaminen on paitsi työntekijän etu, myös organisaation etu, sillä motivoituneet ja osaavat työntekijät ovat tuottavampia ja pysyvät todennäköisemmin talossa.

Kysely toteutettiin kesällä 2024.

Uutiset ja tiedotteet

Asiointipalvelu